Powerchoklad

12 juni, 2013 § 3 kommentarer

Jag har börjat byta ut min frukost. I vanliga fall äter jag två mackor med ost, ett ägg med kaviar och kaffe med mjölk. Men det känns inte som att det ger energi. Kaffe ska ju vara uppiggande men känns bara sunkigt. Smörgåsarna är bara en smaklös deg. Det är verkligen helt oinspirerande och inget jag känner mig piggare av.

Har nu bytt ut smörgåsarna till en smoothie. Jag tar av det jag har hemma och provar mig fram. T ex melon, jordgubbar, bladspenat, apelsin, agavesirap, kokosolja. Det svåraste blir att klara mig utan kaffe. Jag måste nog hitta ett bra alternativ innan jag slutar med det.

Nu på förmiddagen provade jag att göra powerchoklad. Sååå gott! Jag skulle lätt kunna klara mig på det här istället för vanlig choklad och godis. Jag hittade receptet på rawfoodrecept.com. Prova du också, vett’ja!

Ingredienser

  • 5 rågade msk kallpressad kokosolja
  • 8 dadlar
  • 3 dl valfria mixade nötter/frön
  • en nypa salt
  • 1 dl kakao
  • 2 krm kardemumma
  • 2 krm äkta vanilj
  • 1 krm kanel
  • eventuellt ca 2 tsk maccapulver om du vill ha ännu mer nyttigheter

Gör så här

  1. Smält kokosoljan i vattenbad
  2. Mixa  nötter/frön. Häll i dadlarna och mixa igen.
  3. Blanda alla ingredienser.
  4. Fyll små formar.
  5. In i frysen i cirka 10 min. Klart!

 

Taggad: ,

§ 3 svar till Powerchoklad

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Powerchokladstoradochlillas.

Meta

