Granola

23 mars, 2013 § Lämna en kommentar

Man kan förstås göra granola på tusen olika sätt. Jag brukar variera mig efter vad jag har hemma. Eftersom jag oftast toppar gröten med granola vill jag ha mycket frön & nötter och inte så mycket havregryn men då blir den förstås lite dyrare också.

granola

2 dl havregryn

1 dl havrekli

1 dl boveteflingor

1 dl sesamfrön

1 dl solroskärnor

1 dl melonkärnor

2 dl pumpakärnor

1 dl riven kokos

1 dl sötmandel – skållade och hackade

1,5 dl hasselnötter

3 msk kakao

Värm ½ dl mörk sirap, ½ dl brun farin, ½ dl rapsolja, 2 msk flytande honung och 1 dl vatten på spisen och ringla sedan ner i granolan. Blanda allt ordentligt och bred ut på en plåt. Rosta i ugnen på 150 grader i cirka 30 min, rör om då och då så att det inte bränns. Häll i 1 dl gojibär efter att du tagit ut det ur ugnen.

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Granolastoradochlillas.

Meta

