Kokosolja

1 november, 2012 § 1 kommentar

 

Ekologisk kallpressad kokosolja. Plötsligt dyker det upp var jag än vänder mig, i artiklar, på bloggar, på pinterest, och jag känner att jag bara måååste ha det.  Oljan (alltså inte det härdade kokosfettet som finns att köpa i kyldisken) som tidigare haft dåligt rykte verkar i själva verket vara bra till lite allt möjligt. Till exempel:

  • kan ersätta annat fett i bakning, matlagning och stekning
  • kan användas som nyttig energikälla i smoothies eller på smörgåsen
  • innehåller vitaminer, mineraler och den viktiga fettsyran; laurinsyra (skyddar mot bakterie- och parasitangrepp. Syran finns även i bröstmjölk)
  • bra för människor med låg ämnesomsättning i sköldkörteln, svamp eller tarmbesvär
  • passar bra att använda i en diet eftersom den inte lagras som fett utan tas upp av levern och omvandlas till energi

Kokosoljan har många användningsområden. Den sägs vara jättebra för hår och hud:

  • går bra att applicera över hela kroppen som en återfuktare (till och med som glidmedel!)
  • ögonkräm – ta lite under ögonen för att minska svulllnad, påsar och rynkor
  • aftershave – hjälper till att läka huden utan att täppa till porerna
  • behandling av torr hårbotten – ta en matsked olja och gnugga in i hårbotten. Skölj efter 15 min eller ha i den över natten
  • sminkborttagning – ta lite på en bomullspad och ta bort
  • läppcerat
  • massageolja
  • peeling – blanda kokosolja och rårörssocker
  • det sägs påskynda hårtillväxten
  • kan tillämpas på skärsår och skrubbsår då oljan lägger sig som ett tunt skikt och skyddar mot damm och bakterier

Jag tänkte köpa den kallpressade kokosoljan från Holistic. Jag vet ingenting om det märket men oljan verkar bra när jag googlar runt. 500 ml kostar runt 150-170 kr beroende på var man köper. Jag testar och återkommer med recension!

 

 

Taggad: , , , , , , ,

§ Ett svar till Kokosolja

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Kokosoljastoradochlillas.

Meta

